wersja dla słabowidzących

Zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. - 01.01.1970 r.

Z Nowym Rokiem idzie nowe do urzędów.

OD 01.01.2009 r. czekają nas spore zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych.

Jak można dowiedziec się z dodatku "Dobra firma" ( Rzeczpospolita; wydanie piątkowe 12.12.2008r ), Podsekretarz  Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów -  Adam Leszkiewicz ( material  obok na miniaturze )  wyjaśnia wiele spraw zawartych w nowej Ustawie.

M.in. to, że  już od 1-go stycznia 2009 roku nie będzie urzędników mianowanych.

Co to oznacza dla osób, które są nimi teraz, a sprawa dotyczy głównie sekretarzy i skarbników

Jak odpowiada Pan Leszkiewicz:"...nowa Ustawa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2009 roku i z tą datą żaden nowy urzędnik nie dostanie aktu mianowania, natomiast osoby mające ten dokument, zachowują status urzędników mianowanych do końca 2011 roku, dopiero 1-go stycznia 2012 roku ich stosunki pracy przekształcą się w bezterminowe umowy o pracę".

To pytanie  i wiele innych oraz pełne odpowiedzi znajdują się we wspomnianym dodatku do piątkowej Rzeczpospolitej. Oczywiście szczególy znajdują się przede wszystkim  w nowej Ustawie. Wśród zmian chcemy odnotować dosyć głośną medialnie sprawę zatrudniania doradców i asystentów.  

                                           Pytanie ( Marta Gadomska) : "Czy asystenci i doradcy zastapia normalnych urzedników?"

                                          Odp. ( Adam Leszkiewicz) : " Nie. Ustawa ogranicza ilość takich etatów i w odróżnieniu od zwykłych urzędników, asystentów i  doradców zatrudniamy bez procedury konkursowej , ale na czas ściśle określony ( ... ) na umowę terminową ".

Ustawa wprowadza decentralizację wynagrodzeń. Podana bedzie tylko stawka minimalna. Dla jednostek, które dysponuja odpowiednim budżetem, może to oznaczać możliwoośc zatrzymania fachowców odpowiednim wynagrodzeniem. Z drugiej strony, biedniejsze gminy czy powiaty z tego samego powodu, mogą stracić najlepszych ludzi ( nieładnie mówiąc,  "podkupionych" przez bogatsze jednostki ).

Zasady systemu płatności wynagrodzeń muszą w poszczególnych urzędach regulować przepisy wewnętrzne, tak skonstruowane, by wynagrodzenie nie zależało tylko  od dobrej woli lub jej braku Wójta, Burmistrza, Prezydenta czy Starosty.