wersja dla słabowidzących

Zmiany w prawie- straszak na Starostów. 29.07.2008r. - 01.01.1970 r.

Zmiany w prawie.

Zamiast decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę do rozpoczęcia inwestycji drogowej wystarczy teraz tylko jedno zezwolenie. Takie rozwiązanie powinno, zdaniem rządu, radykalnie przyspieszyć ich budowę.

Sejm znowelizował ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z nowymi przepisami, dwie odrębne teraz decyzje - lokalizacyjną oraz pozwolenie budowlane - zastąpieni jedna: zezwolenie na realizację inwestycji drogowych. "To dobre rozwiązanie. Obecnie przy budowie drogi konieczne jest uzyskanie kilku decyzji, a trzeba pamiętać, że każda z nich przedłuża proces przygotowania inwestycji "- uważa Tadeusz Suwara z Polskiego Kongresu Drogowego. "Najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Ale również odrębne decyzje lokalizacyjne i pozwolenie na budowę wydłużają formalności "- dodaje.

Mniej formalności

Wprowadzenie jednolitej decyzji przyczyni się do koncentracji postępowania odwoławczego.

"Zastąpienie dwuetapowego trybu uzyskiwania pozwoleń (tj. najpierw decyzja o lokalizacji inwestycji drogowej, a następnie pozwolenie na budowę) jednym postępowaniem administracyjnym jest rozwiązaniem nowatorskim w polskim systemie prawnym. Spotykane jest jednak w innych państwach, np. w prawie angielskim" - wskazuje Maciej Szambelańczyk, radca prawny w Kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Sankcje finansowe

"Eliminacja etapu pozyskania decyzji lokalizacyjnej dla planowanej inwestycji drogowej, a także łączne postępowanie dla całego obszaru zainwestowania, z pewnością przyspieszy i ułatwi proces zdobywania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej" - wskazuje Renata Rybicka, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich z Krakowa.

Dodatkowo szybkość postępowania będą wzmacniać sankcje finansowe. Za bezzasadne przeciąganie postępowań urzędnikom będą grozić kary. Gdy wojewoda lub starosta nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w ciągu 95 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierzy mu karę 500 zł za każdy dzień zwłoki.

Wyższe odszkodowania

Nowelizacja precyzuje krąg osób, którym będzie przysługiwać odszkodowanie za przejmowane grunty. Szczegółowo określono zasady przyznawania odszkodowań nie tylko właścicielom, lecz również użytkownikom wieczystym oraz osobom, którym przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości. "Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć wątpliwości, jak zaspokoić np. roszczenia uprawnionego z tytułu służebności gruntowej czy hipoteki na wywłaszczonej nieruchomości" - wskazuje Maciej Szambelańczyk, radca prawny w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Ustawa gwarantuje, że właściciele nieruchomości przejmowanych pod drogi otrzymają wyższe odszkodowania.

"Nowe przepisy przewidują szczególne preferencje dla osób, które dokonają wydania nieruchomości bądź lokalu w terminie do 30 dni. Wysokość odszkodowania ma być w takim przypadku powiększona o 5 proc. Również ze względu na konieczność poniesienia dodatkowych kosztów przy przeprowadzce przez osoby zamieszkałe w lokalach i budynkach uchwalone przepisy przewidują możliwość uzyskania przez nich dodatkowego odszkodowania w wysokości 10 tys. zł" - wskazuje Krzysztof Kurzeja, prawnik z kancelarii Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza.

Ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

OPINIA

JAROSŁAW GRZYWIŃSKI

radca prawny w zespole prawa nieruchomości w Kancelarii Prawniczej Salans

"Uważam, że nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji drogowych to kolejny krok na drodze do ograniczenia barier administracyjno-prawnych w zakresie inwestycji. Ciekawa jest propozycja w zakresie regulacji odszkodowań za wywłaszczane nieruchomości. Przyjęte brzmienie art. 12 ustawy precyzyjnie wskazuje kwestie związane z zakresem podmiotowym osób uprawnionych do uzyskania odszkodowania. Ważną propozycją jest także ustanowienie terminu 30 dni na ustalanie odszkodowania oraz wskazanie przesłanki słusznego odszkodowania określonej w art. 21 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Propozycja ta jest w pełni zgodna z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego. Pozytywnie oceniam projekt ustawy, pomimo pewnych braków natury legislacyjnej, które być może wyeliminuje Senat".


informacja z Gazety Prawnej.

foto Wojciech Kaufman -  zdjecia wykonane z paralotni ( budowa drogi S3 Gorzów - Szczecin)