wersja dla słabowidzących

Akcja : "NIE DAJ SIE PRZEWIEŹĆ NIETRZEŹWEMU" 16.07.2008r. - 01.01.1970 r.

W ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podpisujemy się pod akcją Urzędu Marszałkowskiegi i Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie pod nazwą : NIE DAJ SIE PRZEWIEŹĆ NIETRZEŹWEMU!!!

Po raz 2. w ramach programu „Wspólnie przeciw uzależnieniom i przemocy” Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego razem z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie (Wydział Ruchu Drogowego) realizuje projekt kampanii edukacyjno-społecznej „Trzeźwy kierowca”. W tym roku przebiega ona pod hasłem „Nie daj się przewieźć nietrzeźwemu”.

Planowany przebieg przedsięwzięcia w 2008r

Celem projektu jest uświadomienie kierującym pojazdami, że kierowanie w stanie nietrzeźwości oraz pod wpływem narkotyków jest przestępstwem, a skutki takiego nieprzemyślanego działania mogą być tragiczne nie tylko dla samego kierującego, ale także dla innych uczestników ruchu. Program będzie przebiegał w dwóch obszarach: kampanii informacyjnej i prewencyjnej.

1). Kampania informacyjna – REKLAMY, SPOTY RADIOWE I TV, KONKURSY

CEL: eliminacja nietrzeźwych kierujących oraz pod wpływem narkotyków i odstraszenie potencjalnych nietrzeźwych kierowców od jazdy.

ODBIORCAMI są wszyscy uczestnicy ruchu drogowego.

Przewodnie hasło kampanii propagujące idee programu w postaci nośników reklamowych (format A3) będzie umieszczane na autobusach komunikacji miejskiej i autokarach, poruszających się na terenie województwa zachodniopomorskiego. Ponadto we współpracy z Radiem Eska, RMF Max oraz Polskim Radiem Szczecin, hasło kampanii jest emitowane jako spot radiowy (w załączniku).

Dodatkowo w ramach audycji radiowych, poświęconych zagadnieniom motoryzacyjnym będą prowadzone konkursy dla słuchaczy dotyczące problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki nietrzeźwych kierujących . Zwycięzcy konkursów otrzymają nagrodę główną w postaci alcotestu, a pozostali uczestnicy - nagrody pocieszenia w postaci gadżetów kampanii.

Natomiast we współpracy z TVP Szczecin został opracowany spot telewizyjny (w załączniku), który emitowany jest na antenie TVP Szczecin.

2). Kampania prewencyjna – PUNKTY BLOKADOWO-KONTROLNE, BADANIA STANU TRZEŻWOŚCI

CEL: Eliminacja nietrzeźwych kierujących oraz będących pod wpływem narkotyków.

ODBIORCAMI są wszyscy uczestnicy ruchu drogowego.

Od czerwca do września 2008r . prowadzone są wzmożone działania Policji w rejonie dyskotek. Polegają na organizowaniu punktów blokadowo-kontrolnych , podczas których każdy kierujący będzie poddawany badaniu trzeźwości . Działania będą prowadzone na terenie całego województwa w porach wieczorowo-nocnych, głównie podczas weekendów.

Działania są prowadzone pod kątem poddania jak największej liczby kierujących badaniom stanu trzeźwości oraz ujawnienia kierujących będących pod wpływem narkotyków.

Do prowadzenia działań zaangażowani są policjanci, radiowozy, motocykle.

Koszt całkowity przeprowadzenia kampanii to 42.100 zł. Pokrywa go Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, który finansuje przygotowanie nośników reklamowych (3500 szt)., realizację spotów radiowych (250 emisji), spotów telewizyjnych, zakup gadżetów kampanii (przeznaczonych na nagrody dla słuchaczy, biorących udział w konkursach oraz dla młodych kierujących poddawanych kontroli podczas wzmożonych działań).

CO SIĘ DZIAŁO W UBIEGŁYM ROKU?

I edycja kampanii „Trzeźwy kierowca” wzbudziła duże zainteresowanie wśród uczestników ruchu drogowego. Cel kampanii , tj. eliminacja nietrzeźwych kierujących i odstraszenie potencjalnych nietrzeźwych kierujących od jazdy został w znacznym stopniu osiągnięty .

Analiza stanu bezpieczeństwa na terenie województwa wykazała, że w okresie lipiec – sierpień 2007 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby ofiar śmiertelnych z winy nietrzeźwych kierujących o 5 osób , tj. 55,6 %. W okresie lipiec – sierpień 2007 r. Policja Zachodniopomorska ujawniła 354 kierujących po użyciu oraz 1878 kierujących w stanie nietrzeźwości.

Organizatorzy programu utwierdzili się w przekonaniu, że istnieje uzasadniona potrzeba kontynuacji kampanii „Trzeźwy kierowca”, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki uczestnictwa w ruchu drogowym młodych kierowców w wieku 18 – 24 lata.

Rok 2006 : nietrzeźwi kierujący w wieku 18 – 24 lata to sprawcy 149 zdarzeń drogowych, w tym 57 wypadków , w których 11! osób zginęło.

W porównaniu do 2005 roku odnotowano wzrost liczby zdarzeń o 9, wzrost liczby wypadków o 12, tj. 26,7 %, wzrost liczby zabitych o 8, tj. 266,7 %.

W ciągu 10 miesięcy 2007 r.

88 zdarzeń drogowych z winy nietrzeźwych kierujących w wieku 18 – 24 lata ,

w tym 33 wypadki , w których 4 osoby zginęły .